MichelEnVincentBackpackingAsia.reismee.nl

Singapore

Hierbij een update van ons verblijf in Singapore.

Singapore staat bekend om de schoonste stad ter wereld en alles is er tot in de puntjes geregeld en tot een aantal jaar geleden was kauwgom er zelfs verboden! Openbaar vervoer is geweldig goed geregeld en dat hebben we zelf ondervonden.

Zoals Vincent in ons laatste verhaal heeft verteld kunnen we logeren bij Jenny die we in Cameron Highlands ontmoet hadden. Ze heeft ons opgepikt ergens midden in de stad waar onze bus chauffeur ons af had gezet na 5 uur rijden en stempels verzamelen voor onze collectie in onze paspoorten na de laatste paspoortcontrole. We waren op donderdagavond aangekomen en hebben 4 nachten voor onze reis samen ten einde komt. Het worden 4 volle dagen want we willen uiteraard weer veel te veel zien en doen! Na een goeie nachtrust zijn we de vrijdag begonnen met een rondje door de wijk en ontbijten beneden onder het complex waar een groot terras is met allerlei kleine keukentjes. Jenny wijst ons erop dat we nu echt in een gebied zitten waar normaal geen toeristen komen en de mensen kijken dan ook wel even raar als wij door hun wijk schuifelen. Na de rondleiding brengt ze ons met de auto naar het industrie gedeelte van Singapore. Hier heeft Vincent een afspraak met een collega maar dan van het kantoor hier in Singapore en krijgt een uitgebreide rondleiding door het bedrijf.

Jenny en ik reden verder richting het Marina Bay Sand 5 sterren hotel. Ik heb daar in het gebied heel de middag rondgelopen terwijl zij was gaan werken. Marina Bay Sands zie website http://www.marinabaysands.com/index.html is een super luxe 5 sterren hotel dat in 1996 gebouwd is, bestaande uit 3 pilaren met bovenop een dak dat lijkt op een boot. Met zijn 250 meter hoogte herbergt het een park met zwembad waar je tot aan de rand kan zwemmen. Ook zit er een skypark bovenop waar we die avond van het uitzicht hebben genoten. Maar eerst de middag rond het hotel, daar ligt Gardens by the Bay, een groot natuurpark wat ik al een aantal jaren geleden op Discovery Channel gevolgd heb tijdens de bouw. Bijzonder om hier nu in eigen persoon rond te lopen tussen het groen etc. Ook zijn er twee grote kassen die ik bezocht heb, een daarvan als thema woestijn/cactussen maar ook andere gedeeltes en zelfs kerst was al aardig vertegenwoordigd. De tweede grote kas heet misty forest en is heel mooi gemaakt. Je gaat met een lift zes verdiepingen naar boven en loopt vervolgens al slingerend rond een berg vol gegroeid met planten naar beneden langs watervallen en over luchtbruggen. De middag was zo voorbij! Snel terug naar het Marina Bay Sands hotel waar ik met Vincent bij de receptie afgesproken had. Dit was eigenlijk een van de weinige keren deze reis dat we een middag zonder elkaar afzonderlijk wat hebben gedaan. Dit is helemaal niet erg maar het blijft toch altijd de vraag of je elkaar weer makkelijk terug vindt. Snel samen een taxi genomen terug naar “Jenny's place” om ons op te frissen en met haar vervolgens weer terug te keren voor een luxe etentje in het rice restaurant op de begane grond in de grote open zaal van het luxe hotel. We konden werkelijk uit van alles kiezen en het was een gezellig buffet zo met ze drieën. We hadden het haar cadeau gedaan evenals het bezoekje aan het skypark omdat we bij haar mochten verblijven. Ze was hier nog nooit geweest maar dat zei ze over meer dingen in Singapore waar wij naar toe gingen. Wat een uitzicht over de skyline vanaf die hoogte en dan besef je des te meer dat onze “wereldreis” samen er bijna op zit.

De volgende morgen was het zaterdag! Wederom hadden we een volle maar leuke dag gepland. Jenny moest dat weekend voor werk weg en heeft ons nog even voor de deur afgezet van Singapore Zoo. Toen ik met Rick op een andere reis in Australië was zijn we naar de Steve Irwin Zoo geweest, super mooi en die dierentuin heeft banden met deze in Singapore. Onderweg kwamen we ook regelmatig info borden tegen met foto's uit de Australia Zoo erop, evenals boxen waar ook echt dieren vanuit Australië naar Singapore in zijn vervoerd. Het was een mooie maar af en toe natte dag. We hadden een combi ticket gekocht voor de dierentuin en voor het River Safari park ernaast. Ook dit park was super mooi en we hebben in zo'n boomstam op het water de halve dierenwereld voorbij zien komen.

Na uren te hebben rondgelopen in Singapore Zoo, keren we einde van de middag terug naar Jenny’s huis, we doen wat relaxen en halen beneden wat te eten, na een douche gaan we op pad richting Downtown. we zitten wat aan de buitenwijk van Singapore wat goed te merken is, het is hier wat rustiger, maar het openbaar vervoer rijdt ook minder frequent. het is zaterdagavond, dus stapavond.! We beginnen in de buurt bij Clarke Quay, een van de meer populaire uitgaansgebieden. de entree is wat aan de hoge kant, maar de club was wel weer gaaf. na een uurtje komen we met dove oren naar buiten en lopen een bar in met live muziek, hier doen we op het gemak even zitten en gaan dan richting Boat Quay. hier vindt je ook de hippe clubs en we lopen zomaar een paar tenten binnen, we vermaken ons prima, het bier heeft hier astronomische prijzen en helaas houdt het gefeest hier vroeg op. De volgende morgen iets wat uitgeslapen omdat we laat thuis waren van het nachtleven te verkennen. Maar we hadden wel de wekker gezet want vandaag gaan we de paarden racen bekijken! Ook dit heb ik al een keer in Sydney gedaan en ook toen ik in Hong Kong was. Vincent op sleeptouw genomen en de eerste paar rondjes gekeken. Later hebben we allebei wat geld ingezet en hier en daar wat gewonnen en verloren, je ziet dat de paarden er genot aan beleven en echt hun best doen om als eerste over de streep te komen. Wat een ervaring om al die mensen bij elkaar te zien voor maar 1 ding, die race! Met de skytrain weer terug naar onze verblijfplaats waar Jenny inmiddels ook weer was aangekomen. Die avond neemt ze ons mee naar een favoriet restaurant van haar wat in de buitenlucht is. Hier hebben we hele lekkere krab en schelpen en nog veel meer lekkernijen gegeten. Thuis nog wat na geborreld en bijgekletst en weer een dag voorbij. Morgen nog 1 dag met ze drieën voordat we s'avonds terug naar huis vliegen.

Onze laatste dag is aangebroken. We nemen Jenny mee naar Wat Srimaman, dit is een Indiase tempel, die mooi versierd is met beelden uit het Indiase geloof, we komen aan in de regen en stappen de tempel binnen die ook aan de binnenkant mooi versierd is, we bijven hier een kwartiertje en zetten koers naar Buddha Tooth Relic Temple, een tempel die geheel gewijd is aan Buddha, ondertussen hebben we al aardig wat van die tempels bezocht en zijn we hier gauw doorheen. Voor een lunch lopen we een shopping mall in waar we een lekkere Singapore maaltijd hebben. We vervolgen onze weg terug over de markt, Michel wil toch even naar het casino van Marina Bay Sands, dus zetten we koers naar de gokhallen. Een enorme zaal met alleen maar gokkasten en andere geldspelen. We wisselen allemaal wat geld in en wagen een poging blackjack, het gaat ons aardig af, maar het beginnersgeluk verdwijnt snel en de stapel fiches slinkt snel. We wisselen van tafel en met z’n drieën gaan we verder op een andere tafel. Michel gaat redelijk en Vincent doet goeie zaken, na bijna 2 uur in het casino gaan we platzak naar buiten, we hebben wel een leuke tijd gehad in het casino. Uiteraard geen bezoek aan Singapore onder Sateh Street, ondertussen heet het Lou Pa Sat, en we schuiven aan voor een stevige maaltijd. We beginnen met vis en naderhand komt de welbekende Sateh, we genieten volop maar moeten toch haasten, we moeten nog terug rijden naar huis en onze tas nog pakken. In het appartement van Jenny is onze tas zo gepakt, 2 ervaren backpackers en die tas zit zo vol. Na een laatste douche gaan we op weg naar de luchthaven, je zou zeggen dat het s’avonds om tien uur niet druk meer is op de wegen daar, maar niets is minder waar, in Singapore is het gewoon altijd druk. Met file en al komen we aan op Singapore international luchthaven, we nemen afscheid van Jenny en bedanken haar voor het leuke verblijf, we hebben een leuke tijd met haar doorgebracht. In de luchthaven gaan we direct inchecken, bagage afgeven, nog de laatste Singapore dollars opmaken en wachten we tot we kunnen boarden. Helaas hebben we niet dezelfde vlucht, Michel heeft een tussenstop op Parijs, met een wachttijd van 4 uur, Vincent heeft een directe vlucht naar Amsterdam en in 13,5 uur staat hij weer op bekende grond. Michel zijn vriendin komt hem later die ochtend ophalen op Amsterdam als Vincent al onderweg is naar huis.

Eenmaal weer thuis hebben we voor de kerstdagen een echt Nederlands pakket samen gesteld voor Jenny. Binnen 2 weken had ze het ontvangen en we hebben vernomen dat ze van de stroopwafels, drop, en andere spulletjes genoten heeft!

Tot slot willen we iedereen die met ons mee gereisd heeft via deze weg bedanken.

Groetjes Michel en Vincent