MichelEnVincentBackpackingAsia.reismee.nl

Langkawi - Cameron Highlands

Hallo allemaal,

Hier weer een update, dit keer vanuit Maleisie, Melakka om precies te zijn. Na vier geweldige dagen op het tropische eiland Koh Lipe zetten we koers naar Maleisie, we zijn nog helemaal gewend aan het water dus nemen we een ferry die ons in twee uur tijd van Koh Lipe naar Langkawi brengt. Onderweg hoge golven, dit tot groot plezier van Michel die al snel met zijn zeeziekpillen in de weer gaat. Vanaf Koh lipe zijn we uitgestempeld uit Thailand en bij aankomst in Maleisie sluiten we in de rij aan voor een stempel van Maleisie. We delen een taxi met twee engelsen en een half uurtje later staan we in de hoofdstraat van Langkawi, op zoek naar een goed hotel sjouwen we onze rugzakken twee keer de straat op en neer voor we een prima plekje gevonden te hebben. Anders dan in Thailand kennen ze hier het onderhandelen niet en we krijgen nul als we een mooie prijs eruit proberen te slepen. S’avonds doen we een rondje over de hoofdstraat en vieren onze aankomst in Maleisie bij de lokale Mexicaan, we gaan voor een lekkere maaltijd en keren terug naar het hotel. De volgende dag slapen we uit en besluiten meteen om naar Underwater World te gaan, we zien hier grote en kleine vissen in alle vormen en kleuren. Een tropische tuin is ook aanwezig waar we roze flamingo’s en blauwe papagaaien zien. Als we vervolgens doorlopen hebben we mazzel, we komen net aan bij de pinguins waar het voedertijd is! We staan een kwartiertje te kijken hoe de pinguins hun vis uit het water pikken en verderop komen we een basin tegen met haaien en wel 6 tot 7 haaien liggen hier rustig op de bodem van hun aquarium te chillen. Na ons haaien bezoekje was het opnieuw voedertijd alleen dit keer voor ons! We hebben die dametjes achter de counter gek gemaakt want we deden net alsof we penguin nuggets wilde bestellen maar het was natuurlijk gewoon kip. Als we weer het pad vervolgden kwamen we bij de krabben en kreeften, mooie exemplaren zitten ertussen, een blauwe achtige soort tot aan meer rood getint, bij de krabben is het echte werk, beesten met poten van wel 1 meter lang, we vermaken ons prima en de tijd vliegt voorbij, het laatste wat we nog tegen komen zijn de finding nemo vissen en zeepaardjes. Als we Underwater world verlaten komen we uit in een Duty Free shop, Langkawi staat bekend om Non-Duty shopping, dit klinkt ons als muziek in de oren, gelukkig hebben we een koelkast op de kamer dus slaan we wat pilsjes in en Vincent gaat voor een fles Bacardi. We hebben genoeg gezien en keren terug naar onze kamer. Eerder hebben we al een Nederlands stel gesproken die ons wist te vertellen dat er in de buurt een kroeg is waar je je eigen pils mag meenemen, we krijgen uitgelegd waar deze kroeg is en zetten koers op Kasbah bar en inderdaad, je mag je eigen pils meenemen die ze koud leggen voor je, en op verzoek brengen ze je een nieuw biertje, het idee hierachter is dat de grond in beheer is van een maleisische moslim, zodoende mag de kroeg geen drank verkopen, maar mag je het wel zelf meenemen, wij vinden het perfect en binnen no-time staan we weer bij de seven-eleven om onze voorraad weer aan te vullen, de sfeer is prima en voor we het weten is het vier uur s’morgens.

De volgende morgen besluiten we een scooter te huren en na een ontbijt bij Kasbah springen we op de brommer, eerste stop is een benzine station en daarna gaan we richting Langkawi cable car, onderweg zien we nog apen in de berm en op de vangrail zitten. Bij Langkawi cable car kopen we een kaartje om de berg op te gaan met een gondel. Voor het zover is krijgen we een 3-D film te zien, een real-life simulatie van een ritje in de achtbaan, de simulatie is zo echt dat je er bijna duizelig van wordt van de vele bochten en koprollen die het karretje maakt. In de gondel valt het eerste stuk alles mee maar als we richting de berg komen gaan we ineens verdacht stijl omhoog, het hoogste punt is 700 meter, en onderweg hebben we mooi uitzicht op de bergen, Langkawi en de zee. Eenmaal op het hoogste punt is het mistig en zien we tussen de mist Langkawi liggen, de terug weg is ook geen probleem en voor we het weten staan we weer beneden. Een klein amusementpark zit er ook aan vast en we gaan allebei voor een rondje paintball, we kopen 40 balletjes en schieten er vrolijk op los, ondertussen vermaken we ons prima maar moeten helaas weer door, Black sand beach staat ook nog op het programma, na een korte rit op de brommer komen we aan bij een stuk strand wat inderdaad zwart zand heeft. Het zand voelt heel erg fijn aan maar lijkt ook een soort van aan elkaar te blijven plakken. We hebben genoeg gezien en gaan terug naar het dorp, we leveren de brommer in en gaan voor avond eten, s’avonds nog een biertje en op tijd slapen. We vermaken ons prima op Langkawi maar maken plannen om Cameron Highlands te bezoeken, vanaf Langkawi nemen we de boot naar het vasteland en pakken een bus die ons naar Ipoh brengt, hier moeten we een paar uur wachten en vermaken ons met een potje biljard en wat spelletjes spelen in de speelhal. Onderweg zien we mooie natuur en aardverschuivingen die hier plaats vinden door de hevige regenval. Bij aankomst in Tanah Rata is het al donker, een goede slaapplek is zo geregeld en gaan voor wat te eten. In die paar dagen dat we daar zijn doen we een halve dag tour naar Cameron Highlands en andere mooie dingen, Cameron Highlands blijft de topper, dit zijn de thee plantages van Maleisie, grote groene velden vol met theeplanten die om de drie weken worden geoogst. Uiteraard mag een bezoek aan de thee fabriek ook niet ontbreken en hier zien we hoe thee wordt bewerkt om de juiste smaak te krijgen. Strawberry Field ook erg leuk om te zien, mooie grote aardbeien, erg smaakvol, laatste stop is vlinder en reptielen tuin, hier vinden we slangen, spinnen en zelfs schorpioenen. In de overdekte kas/vlindertuin mooie grote vlinders in alle kleuren gezien. Je kan hier geen stap zetten of er zit een vlinder op de volgende plant. De lodge waar we slapen heeft een leuke bar met openhaard vuur waar we s’avonds wat gaan drinken, leuke sfeer en veel reizigers. We ontmoeten hier Jenny uit Singapore die ons uitnodigd om in haar appartement te verlijven als we in Singapore zijn. Ze zal ons rondleiden in Singapore, perfect, onze eigen gids, erg leuk. Als we de volgende dag weg willen blijkt de bus vol te zijn, helaas moeten we hier nog een dag blijven, s’middags nog een uurtje geslapen en de volgende dag gaan we door naar Taman Negara.

Groetjes Vincent en Michel

Izaäk

Nou zeg dit is volgens mij topsport en de dagen zijn te kort bij jullie denk ik.