MichelEnVincentBackpackingAsia.reismee.nl

Taman Negara, 2 dagen 1 nacht Jungle trip

De heen weg vanaf Cameron highlands verloopt soepel, een aantal uur in een stuiterend busje en hierna nog een twee uur durende boot rit. Tijdens deze boot rit een stuk de jungle in hebben we nog niet veel bijzonders gezien kwa flora en fauna. Bij aankomst in een klein simpel dorpje gelijk een goeie kamer geritseld en een jungle toer! Een jungle tocht stond bij ons allebei al lang op ons lijstje om te doen en Taman Negara natuurpark is daar uiterst geschikt voor met zijn uitgestrekte wildernis en een rijk flora en fauna leven. We gaan voor de 2 dagen 1 nacht trip en Vincent en ik zaten in een groep met vijf tjechen en natuurlijk onze gids Sam.

De volgende morgen verzamelen bij het reisburootje en alle spullen verdelen… Slaapzakken, matrasjes van anderhalve mm dik en eten en drinken voor twee dagen. We krijgen drie flessen water per persoon mee en frommelen alles in onze drie rugzakjes die we mee hadden. Eerst naar de overkant van de rivier gepeddeld op naar het ranger kantoortje. Vergunning voor entrée park en camera geregeld en iedereen moest opgegeven wat je mee had voor het geval er controle kwam onderweg… Ze willen precies weten hoeveel batterijen, platic tasjes en kledingstukken je mee hebt om er zeker van te zijn dat je niets achter laat wat er niet hoort. Na deze belangrijke zaken kon het feest echt beginnen, allereerst weer een kleine boot rit van 15 minuten richting Canopy walk. Dit zijn touwbruggen tussen de bomen van platform naar platform, totaal meer dan 500 meter lang en 47 meter hoog die je perfect uitzicht geven op de jungle. De vochtigheidgraad ligt hier rond de 80 a 90 procent, en we zweten ons dan ook een ongeluk. Vorige week zat er nog een giftige slang zijn ochtend ronde te doen op de touwbrug maar deze keer geen bezoek gehad van ongewenste bezoekers zonder kaartje. Na onze hoogte vrees overwonnen te hebben weer twee uur in het bootje nog verder de rivier op en dus steeds verder van de bewoonde wereld! Onderweg zagen we een anderhalve meter lange komodo varaan op de zandbank liggen die lekker van de zon aan het genieten was. Na de boot rit begon het echte werk 9.6 km hiken door de jungle. We liepen op modderpaden, tussen- over en onder bomen door en om ons heen zag je alleen maar mooie natuur en van alle kanten hoorden we geluiden die je doen verbazen. Je zweet je rot zelfs al als je even stil staat… Dus regelmatig even stoppen voor een slok water en dan konden we gelijk controleren op bloedzuigers. Al met al hebben we er allemaal ruim 20 per persoon aan onze kuiten te hangen gehad en zijn dan ook ongeveer een halve liter bloed de man verloren. Aan het einde van deze dorstige dag kwamen we erachter dat we al vijf van onze zes flessen water leeg hadden en na een snelle rekensom blijft er nog 1 hele fles water over voor de volgende dag die we dan ook nog samen moesten delen!

Na ongeveer 5 uur lopen berg op berg af, klimmen over omgevallen bomen die de weg versperde en meerdere riviertjes over gestoken te zijn doormiddel van boomstammen en soms zelfs dwars door het water heen, kwamen we bij ons -5 sterren hotel voor de nacht. Een grot waar we vuur moesten maken om de wilde dieren zoals tijgers en beren buiten de deur te houden… Dus eerst opzoek naar droog hout en als een speer een vuurtje stoken voor het donker werd. Toen het belangrijkste gedaan was hebben we een paar zeilen uitgevouwen waar onze slaapzakken op kwamen en voordat het echt pikke donker werd eerst nog voor een jungle wasje de rivier in… Lekker verfrissend zo’n koude rivier na een dag hiken in de jungle. Gelijk wat rivier water mee genomen om het avondmaal te bereiden en voor ons om te koken zodat we de volgende dag ook nog wat vocht binnen kregen. Zodra de zon onder ging zijn we in onze slaapzakken gekropen en de eerste paar uur kom je maar moeilijk in slaap. Harde ondergrond, geluiden overal en ook ratten die de koekjes kwamen jatten. Weer wat later zagen we een stekelvarken die de kliekjes in de pan rijst kwam verorberen. Rond een uur of 1 waren we klaar wakker en onze gids Sam maar snurken alsof hij dat hele regenwoud om aan het zagen was. Zelf dus het vuurtje nog maar een keer goed opgestookt en uiteindelijk toch in slaap gevallen…

De volgende morgen heeft Sam water gehaald in de rivier voor ontbijt te maken en om nog meer te koken als drinkwater. Tijdens deze bezigheid spotte hij een groep apen die we helaas niet meer hebben gezien. Op de tweede dag was het nog vier uurtjes hiken over vergelijkbare paden en hebben meerdere pootafdrukken in de modder gezien! Voornamelijk wilde zwijnen maar ook een aantal zeer duidelijke beren poot afdrukken! Je ziet werkelijk waar van alles ook een soort reuze duizendpoten en mega grote mieren! Bij terug komst bij het ranger kantoortje hebben we op de boot gewacht samen met de rangers onder het genot van een kopje thee… Hier vertelden ze dat ze met wel 60 rangers werkzaam zijn in dit gebied. Hun taak is natuurlijk het beheren van het bos maar ook tellen van dier soorten en nog steeds stukken jungle in kaart brengen wat nog niet bekend is. Ook zijn ze de beveiligers van en voor het bos, twee weken voordat wij er waren bijvoorbeeld zijn er nog 6 stropers uit Thailand opgepakt in het natuurpark en de rest van de bandieten wist jammer genoeg te ontsnappen aan ze. Het zijn geen kinderachtige kwa jongens die stropers ze liepen gewoon met m16’s door de jungle dus wij blij dat we ze niet tegen kwamen. Na deze verhalen kwam onze kapitein met longtail boot aan gevaren en heeft ons naar een native people dorpje gevaren. Tegen het einde van de trip wisten we dat ze in de buurt waren want we hadden al wat vallen om dieren mee te vangen gezien evenals een simple hutje en wat gaten waar ze bepaalde eetbare wortels op hadden gegraven. Ze lopen op blote voeten door de jungle hun maaltje bij elkaar te schieten met zelf gemaakte giftige pijltjes. Na wat uitleg en een demonstratie vuurmaken zonder aan steker mochten we zelf pijltjes blazen en ik zat aardig in de buurt! Maar Vincent schoot vol in de roos! En heeft dan ook als aan denken het pijltje mee naar huis gekregen in een kokertje. Een waardig souvenier na twee dagen overleefd te hebben in de jungle!

Bij aankomst in het hotel hebben we allebei eerst even een lekkere uitgebreide warme douche genomen… Op zulke momenten waardeer je weer even wat voor luxe leven we thuis eigenlijk hebben. Effe snel hapje eten hierna want we hebben de nacht safari toer er nog achter aan geboekt! Ook dit was geslaagd tussen de palm plantages door achterop een oude pickup truck op zoek naar wilde dieren. Want als het donker is begint het leven in de jungle nou eenmaal. We hebben van alles en nog wat gezien van kleine muizen en ratten tot een wild zwijn. Ook twee keer een uil en meerdere keren een soort van kat achtig luipaard. Vaak wat ver weg in de bomen maar 1 keer heel dichtbij op de grond. Deze toer was een mooie afsluiting van ons avontuur in de jungle van maleisie.

Groetjes Michel en Vincent

Izaäk

Nou jongens het is me het avontuur wel, zou zelf geen oog dicht doen daar in de jungle.
Geniet nog en aantal dagen.