MichelEnVincentBackpackingAsia.reismee.nl

Kuala Lumpur en Malakka

Hallo allemaal,

Hier weer een update, na de jungle achter ons gelaten te hebben gaan we voor de grote stad, weg van de ratten, vleermuizen, stekelvarkens en bloedzuigers. Vanaf Taman Negara nemen we een minibus naar Kuala Lumpur. Met maar 6 passagiers aan boord hebben we genoeg ruimte om heerlijk te ontspannen, Vincent heeft de achterbank veroverd om heerlijk te gaan slapen. De chauffeur heeft duidelijk nog andere plannen voor die dag want op hoge snelheid scheuren we over het maleisische asfalt, verkeersdrempels en kuilen worden voor lief genomen en we schudden onze stoel uit, een dutje doen kunnen we dus wel vergeten. Gelukkig komen we veilig aan in KL (Kuala Lumpur) en hadden al van meerdere reizigers gehoord dat Raggae Mension hostel toch wel the place to be is, we nemen de metro naar het centrum en stappen over op een taxi. We boeken een kamer en het hostel blijkt prima in orde, hier gaan we ons wel vermaken gedurende onze dagen in KL. S’middags pakken we de plattegrond erbij om te zien hoe we naar Petronas Twin Towers kunnen komen. Helemaal te gek is de rooftop bar van het hostel met uitzicht op TV Tower en Petronas Twin Towers.

De volgende morgen missen we het ontbijt, wij dachten dat het tot 11 uur werdt geserveerd, maar het blijkt half 11 te zijn! We gaan maar op pad en scoren onderweg wat te eten, we besluiten te voet het centrum in te gaan om zo ook wat van de stad te kunnen zien. In de verte zien we de torens al liggen, onderaan de torens vergapen we ons aan de schoonheid van het gebouw. Het is naast een kantoorgebouw voor de financiele wereld ook nog een een icoon, het is bepalend voor de skyline en landmark voor KL. We besluiten alleen vandaag nog niet naar boven te gaan, de lucht wordt grijs en wij vermoeden regen op komst. Onderaan de torens zit een grote shopping mall waar we ons een paar uur vermaken, we lopen de ene dure winkel keten in na de ander met prijzen die zelfs onze creditcards niet aankunnen, wat gelukkig wel in ons budget ligt is een hapje eten bij de sushi trein, we schuiven aan voor een lekkere sushi maaltijd. Voor je komen er sushi hapjes voorbij op de lopende band, je maakt je keuze en pakt het van de lopende band, afrekenen doe je aan de hand van de hoeveelheid lege bordjes die je hebt verzameld. Geweldig concept en een uur later staan we voldaan weer buiten de deur. Ondertussen is het gaan regenen en nemen we de gratis shuttle bus weer richting het hostel, een warme douche en daarna schuiven we aan tafel in the restaurant van Raggae Mension, Vincent gaat voor spaghetti en Michel voor mixed grill, we hebben een heerlijke maaltijd maar s’avonds voelt Michel pijn in zijn buik opkomen en de mixed grill wordt als schuldige aangewezen. S’avonds gaat Vincent nog een biertje doen bij de rooftop bar en op tijd slapen.

Deze ochtend zitten we wel op tijd aan het ontbijt en hebben pasta op het menu staan, we schuiven 2 borden naar binnen en gaan op pad, tijd om de torens te zien, we zijn bekend met het openbaar vervoer nu en springen in bus 79 die ons in een kwartiertje voor de torens afzet, kaartjes zijn wat prijzig maar alle moeite waard als we eenmaal boven staan. De eerste stop is op de luchtbrug die de noordelijke en zuidelijke toren met elkaar verbindt, de funtie van de luchtbrug is tweeledig, om kantoor personeel toegang te bieden tot beide torens en als nooduitgang te fungeren. De luchtbrug is 58,4 meter lang, weegt 750 ton en bevindt zich op 170 meter boven straat niveau. Om weerstand te bieden tegen de harde wind die op deze hoogte is kan de luchtbrug vrij bewegen tot wel 30 cm aan beide zijde. We nemen de nodige foto’s en hebben mooi uitzicht op de stad. Alsof dit nog niet hoog genoeg was gaan we door naar de 83e verdieping op een hoogte van 370 meter. Het uitzicht is hier buiten gewoon, we kijken de stad uit tegen de bergen aan en zien de laatste top van de tweede toren. Leuk detail is ook dat de ene toren door de Japanners is gebouwd en de andere door Zuid-Korea. We lopen hier 20 minuten rond en moeten helaas weer naar beneden, in de souveniershop kopen we nog een aandenken aan deze mooie toren, dit was echt 1 van de dingen die hoog op ons lijstje stond, de Petronas Twin Tower. Wij kenden deze torens allebei van de film ‘Entrapment, met Sean Connery, die in dezelfde luchtbrug stond als wij hebben gestaan. We houden het voor gezien en keren terug naar het hostel, in de middag lekker chillen, en s’avonds e-mail checken, foto’s op de reismee site zetten en een leuk verhaaltje typen.

De volgende dag hebben we een wat drukker programma, we gaan eerst naar een mooie moskee die Vincent op het oog heeft, we nemen de metro naar Putrajaya en het laatste stuk met een taxi, de moskee is echt groot en biedt plaats aan 6000 bezoekers, met een maximum van 10.000 als men op de binnenplaats ook nog plaats zou nemen. We gaan op weg naar de ingang maar komen niet ver, we worden terug gefloten, we zijn naar islamitische maatstaven ondergekleed, korte broek en ontblootte onderarmen wordt hier niet gewaardeerd. Om dit te bedekken krijgen we een rode cape aan met een grote capuchon, wij zien er de lol direct van in en gaan in lollige pose op de foto met de bewaker. Als een soort van superman met onze cape schuifelen we de moskee in waar we het een en ander uitgelegd krijgen, we nemen op de terugweg nog wat foldertjes mee en zetten gauw koers naar Batu Caves. Het weer zit ons niet mee, want als we de metro uitstappen begint het te regenen, paraplu en poncho's daar doen we niet aan dus komen we met een nat shirt aan. Een groot beeld van Krishna staat bij de ingang, onderaan de trap met 272 treden! We gaan de klim aan en eenmaal in de grot zien we een mooi ingerichte ruimte met kleine tempels en gebedsruimtes. Na een half uurtje houden we het voor gezien en keren richting het centrum voor de TV Toren, deze is hoger dan de Petronas Twin Towers doordat deze op een heuvel staat. We komen eraan als het donker is en willen dan Petronas Twin Towers zien by night. We kopen 2 kaartjes en gaan naar boven, eenmaal daar zien we de Twin Towers helemaal niet meer, het is bewolkt en de lichten van de Twin Towers zijn uit, we zien nog wat contouren maar daar houdt het dan ook bij op. We hadden gehoopt de Twin Towers in de nacht te kunnen zien, maar helaas, we gaan terug naar het hostel en gaan vast puin ruimen in onze kamer. In 4 dagen tijd krijgen we het voor elkaar om de hele kamer in beslag te nemen met spullen, iedere vierkante centimeter is benut, morgen gaan we naar Melakka dus tijd om onze rugzak te gaan inpakken.

De bus naar Melakka is maar een paar uur, uit de 16e en 17e eeuw zijn de Nederlanders hier geweest en hebben hier aardig wat Nederlandse sporen achtergelaten. Zo is er een Nederlands Stadshuis te vinden, en is er een hoofdstraat genaamd ‘’Jonker Street’’ we vinden een goed guesthouse en lopen een uurtje door het dorpje. Voor avond eten ploffen we neer bij een leuke kroeg aan het water en gaan voor een stevige burger, Michel houdt het s'avonds voor gezien maar Vincent heeft een Hard Rock Café gezien en gaat daar s'avonds nog even kijken.

De volgende dag gaan we voor een massage en met behulp van een simple kaartje proberen we deze te vinden. Na veel rondvragen en doorzetten vinden we uiteindelijk onze massage salon, we zijn de eerste klanten voor die dag, en de klok wijst 4 uur aan.! We gaan allebei voor een uur massage en voor we het weten liggen we plat en worden onze spieren stevig gemasseerd. Lichtelijk gebroken komen we de massage salon uit, wat hebben die meiden een kracht in hun handen zeg dat is ongekend! Bij een klein restaurant gaan we voor avond eten en lopen de shopping mall in. Michel had eerder een foldertje gevonden over lasergamen. We besluiten voor een rondje te gaan en krijgen een vest om en een lasergeweer in onze handen. Het parkour bestaat uit een doolhof aan obstakels en we jagen elkaar achterna om de meeste punten te scoren. Na 12 minuten komen we bezweet uit de lasergame, dit is echt leuk om te doen! We besluiten nog een keer te gaan en boeken nog een rondje. We kennen het parkour nu en spelen nu op scherp. Als we klaar zijn vinden we mooi geweest en willen stoppen totdat er 4 studenten binnen komen gelopen die ook willen spelen, we maken teams en gaan nog maar een rondje, nu is het wat drukker en daarom nog leuker. Helaas weet Michel iedere keer met een kleine voorsprong te winnen. Bezweet en al keren we terug naar het guesthouse. We gaan voor een uurtje slaap en s'avonds voor een lekkere maaltijd, hierna gaan we samen voor een biertje in het Hard Rock café en gaan daarna naar Catwalk Nightclub. Een van de betere danceclubs waar de locals hier wel van een feestje bouwen houden. Als we allebei aan een biertje staan bieden de locals ons shotglaasjes whiskey aan en voor we het weten staan we met locals te feesten, aardige jongens en ze draaien ook nog eens goeie muziek hier. We blijven hier tot in de vroege uurtjes en de manager is zo aardig om ons thuis te brengen. De volgende dag doen we niet veel, beetje uitslapen, foto’s in back-up zetten, verhaaltje voor de site typen en langzaam voorbereiden voor Singapore, we hebben ondertussen contact gehad met Jenny en we mogen het weekend in haar appartement slapen als zij weg is, we spreken af om elkaar te ontmoeten in Singapore, Vincent heeft in Singapore geregeld dat hij bij Smit Singapore terecht kan voor een bedrijfsbezoek en zo hebben we maar een druk schema.

De volgende dag nemen we de bus naar Singapore, hoewel men zei dat het maar 3 uur rijden is doen we er een eeuwigheid over, grenspassage, spitsuur in Singapore dus file, we staan om 6 uur in Singapore, we nemen wat geld op en gaan voor wat te eten bij KFC en via whatsapp hebben we contact met Jenny die ons op komt halen, en zo staan we uiteindelijk in Singapore onze eindbestemming.

Tot de volgende update

Vincent&Michel