MichelEnVincentBackpackingAsia.reismee.nl

Motor toer vietnam verhalen volgen later

In vietnam was het internet steeds een beetje haperende en door het vele reizen iedere dag bijna geen tijd voor gehad word binnen kort ingehaald...

Motor toer dag 4 en 5

Op dag 4 stond er ongeveer 160 km weg ons op te wachten, wel verdeeld in meerdere stukken. Het eerste stuk viel reuze mee we waren vrij snel bij de Damri Waterval. Omdat het tegen het einde van het regen seizoen is maar nog wel af en toe stevig regend was het zeer spectaculair om te zien. We waren zover naar beneden gelopen dat we met de lift terug moesten naar boven waar nog een heel park was. De rest van de dag verliep ook goed we kwamen vrij vroeg aan in Dalat ook wel flower city genoemd door de vele kassen in dit gebied. We waren uitgenodigd in een restaurant door de baas van Tien waar we koeienstaart en aderen voor geschoteld kregen een ware delicatesse werd er nog bij verteld. Ik was allang blij dat ik er wat van weg kreeg en zat al gauw vol mede door de rijst wijn. Dit is een zelf gebrouwen goedje uit de regio dat je als een shotje achter over slaat. Best lekker alleen erg sterk en ze bleven maar bij vullen. Een erg gezellige avond die in Vietnam altijd erg uitgerekt worden Uiteindelijk heeft Tien me toch naar het hotel gebracht omdat ik de volgende morgen vroeg werd opgehaald voor een canyoing tocht.

Dag 5 canyoing een leuke bezigheid die ik Nieuw Zeeland al een aantal keer heb mogen uit oefenen. Je kunt het het beste omschrijven als in je zwembroek met een veiligheids harnas om en een helm op, de rivier volgen. Dus ook als er ineens een 25 meter hoge waterval is. Dit is uiteraard een beetje aan de hoge kant om te springen dus een aantal keer geabseild maar ook een aantal keer een sprong in het diepe gemaakt. 9 meter was het hoogst van de keer maar voor iemand zoals mij met hoogte vrees is dat al hoog genoeg! Tien had voor mij een goeie toer geboekt ietsje duurder maar veel beter en veiliger. Dit bleek ook achteraf want wij hadden een groep van 5 personen en 2 gidsen en gingen als eerste de canyon in. Leuke groep een stel uit Amsterdam en een stel uit Korea. Achter ons 4 grote groepen van soms wel 20 personen! Weinig tijd voor uitleg of de gidsen hadden er gewoon geen zin in want tegen de tijd dat wij alle 5 veilig van de hoogste waterval genaamd wasmachine waren gegaan en aan de lunch zaten viel de 1 na de ander naar beneden, of gleed uit etc. Tot overmaat van ramp begon het wederom weer keihard te regenen en te onweren. Alleen is dit best gevaarlijk als je tussen de bomen op een berg tot je knieen in het water staat. Dus snel door en de berg op een hele klim waar onze pick up ons al op stond te wachten. Hoe de rest van de groepen het er van af hebben gebracht? "who now's"

Het plan was na de canyon toer begin van de middag te vertrekken uit Dalat maar door het slechte weer zaten we een soort van gevangen voor nog een extra nacht in de flower city. Dit vond Tien niet erg want er waren inmiddels meer gidsen van zijn groep easy riders in de stad aangekomen en zo kwam het dat we bij 1 gids thuis uitgenodigd waren voor een groot feest. Tien vertelde dat het al bijna 4 jaar geleden is dat ze met 6 gidsen in dezelfde stad waren dus uniek! Ik was als enige toerist ook uitgenodigd omdat ik al voor de tweede keer een lange trip maak. Het is een gewoonte in Vietnam dat de vrouwen koken en de mannen alleen maar eten en bier drinken. Er werd van alles aan gedragen waaronder echte vietnamese loempia's gevuld met champignon, noodles en varkensvlees erg lekker, niet zoals ze in Nederland worden gemaakt. Ze vroegen van alles en heb ze ook verteld van de waterval val de dag ervoor. Het kwam goed uit dat ik Tien daar voor de gek had gehouden hij vertelde eenmaal weer boven dat er wel eens apen bij de waterval zitten waarop ik zei dat ik er 1 gezien had! Hij geloofde het eerst niet want dit is zeer bijzonder en toen ik eenmaal vertelde dat zijn naam Tien was had hij pas door dat ik hem voor de gek had gehouden. Uiteraard konden de andere gidsen hier smakelijk om lachen en was het een geslaagde avond. Hierna nog wat op de nachtmarkt rond gelopen waar ik mijn favorite vietnamese fruit heb gekocht dragon fruit genaamd.

Motor toer dag 1 t/m 3

Dag 1 begint zoals verteld op het vliegveld van Ho Chi Minh City. Vanuit het hotel zijn we eerst wat gaan ontbijten want het was tenslotte nog maar half 8 s'morgens. Tien had een vriendin van hem uit zijn thuis stad mee genomen om met ze drieen te ontbijten. Zij was ook in Ho Chi Min dus konden ze gelijk effe bij kletsen, (ik verstond er uiteraard geen woord van). Na nog een drankje met ze drieen gedaan te hebben bij de buren van het restaurantje, hebben we haar gedag gezegd omdat zij terug naar Da Nang vloog. Tien en ik zijn op de motor gesprongen voor een dagje rond rijden in en rond Ho Chi Minh. Een verrekt grote stad waar in het jaartal 2010, 7400000 mensen woonde. Het exacte aantal in 2014 is niet bekent maar moet je eens voorstellen 7,4 miljoen dat is bijna een derde van de bevolking in heel Nederland, en dat in 1 stad wauw. Dat ze met vele zijn kunnen jullie wel terug zien op de foto's, het is zo indrukwekkend om al die scooters op de weg te zien, ze komen van alle kanten op je af! Eenmaal buiten de stad waren de wegen rustiger en kon je goed rijden we waren onderweg naar de Cu Chi (vietcong) tunnels. Voor de gene die vroeger wel eens "Tour off Duty" hebben gekeken weten wel dat het extreem smalle tunneltjes zijn voornamelijk ook de ingangen want dan valt het zo min mogelijk op. Op het moment dat we aan kwamen begon er net een toer met een gids dus ik kon gelijk aansluiten, mooi. Je krijgt van alles te zien eerst een filmpje met wat meer uitleg en ook een maquette. Daarna begint het echte werk een rondleiding door de tunnels, een heel gangen stelsel van wel 15 - 21 meter diep. Met de toeristen blijven ze alleen in de bovenste laag maar er zijn soms wel 3 lagen onder de grond. Hoe dieper, hoe veiliger voor bommen vanuit een vliegtuig. De gangen en ruimtes die we te zien hebben gekregen waren overigens wel wat breder gemaakt voor ons want die vietnamezen zijn maar klein en heel flexibel, wij kruipen echt erdoor maar die gids loopt gewoon op z'n hurken en nog snel ook! Eenmaal weer buiten nog een slimmigheidje te zien gekregen wij dachten eerst dat het een soort van mieren hopen waren maar het was gemaakt om zuurstof in de tunnels te krijgen en de americanen te misleiden. Aan het einde van de toer was er nog 1 orginele tunnel dus niet de verbrede versie en ze vroegen om een vrijwilliger. Iedereen stapte achteruit van nou nee bedankt maar ik bleef staan en was dus automatische de vrijwilliger geworden, die niet helemaal zeker wist of hij wel wilde maar heb het toch gedaan. Super klein zie ook de beglijdende foto's maar na een beetje wurme ging het wel gewoon. Halverwege nog een paar vleermuizen gedag gezegd en aan de andere kant weer naar boven.

Op dag 2 zijn we eerst tegenover het hotel wat gaan eten, een lekker broodje ei want in de steden zijn ze best al ver met alles ook met wat westers eten. Vandaag op het program: ongeveer 150 km aan hobbilige weggetjes. Gelukkig onderweg een paar keer stoppen voor een korte pauze en tegen het laatste stuk nog een keer wat langer. Lekker in een hangmat gelegen en wat bijkomen van de lange dag. Eenmaal aangekomen in Dong Xoai begon het keihard te regenen en onweren, gelukkig net een half uurtje binnen. Door de onweer viel ook de stroom uit dus er was weinig te beleven. Een aantal uur later klaarde het op, de stroom deed het weer en hebben we ons zelf verwend met wat bbq vlees en rijst. Hierna een poging gedaan om een barretje te vinden maar uiteindelijk is het een iets wat karaoke achtigs geworden maar geen bal aan. Dus terug naar het hotel en op naar dag 3!

Dag 3 wederom on the road dit keer naar Bao Loc ongeveer 190 km verderop. Vandaag wisselde hobbilige wegen zich af met mooi strak asfalt. Een heel stuk door de bergen eerst een stuk geklommen en daarna weer gedaald ten opzichte van het zeewater niveau. Halverwege de dag ergens hoog in de bergen kwamen we een cashewnoot fabriekje tegen. Hier even gestopt voor een paar mooie kiekjes, normaal komen hier geen toeristen dus de kinderen die met de ouders mee naar het werk waren hadden nog nooit een blanke gezien en waren zelfs een klein beetje verlegen. Toen het krat noten vol was nog even geholpen sjouwen dat vonden ze prachtig natuurlijk! Ongeveer een half uur voordat we in de stad waren werden het weer donkere luchten met wederom regen en onweer. Dit keer dus te vroeg want we waren nog onderweg... Gelukkig konden we schuilen bij een man die een garage aan huis heeft en hebben ongeveer 3 kwartier met hem onder een afdak gezeten, wachtend op beter weer. Tien en ik hadden nog een reep chocolade over en hebben dat aan zijn 3 jarige zoon gegeven. Ik dacht als hij slim is eet hij niet alles in 1 keer op maar jawel heel die reep verdween in 1 keer naar binnen. Zo grappig om te zien hoe ze op je reageren, dit kindje had nog nooit een buitenlander gezien maar toch hebben we even kunnen spelen tijdens het wachten. Weer een paar blije vietnamezen erbij! Onderweg nog meer aandacht voor de buitenlander achter op de motor bij een vietnameese man. Schoolkinderen zwaaien heel uitbundig maar ook gewoon oude dammetjes en heren. Zo vriendelijk dat ze zijn, waarschijnlijk krijgen ze al vroeg te horen dat toeristen geld in het laadje brengen maar toch....

Heenreis Naar Vietnam

A Goeiendaaaaag! Daar zijn we weer, terug van weg geweest! Na drie jaar radio stilte pak ik mijn carriere als travel journalist weer op. Na mijn vorige reizen wist ik het zeker,verschillende maar vooralveelverhalen gehoord over Maleisie. Hier wil ik ooit nog naartoe dacht ik altijd. Het land van de jungle waar ook expeditie robinson 1 van mijn favorite tv programma's/spel werd opgenomen. Wat ik er tot nu toe van weet is dat er mooie eilanden zijn en dat je tijdens een snorkel trip veel mooie vissen kan spotten, maar zover is het nog niet! Voordat ik Vincent in Bangkok ontmoet voor onze reis samen door zuid Thailand en Maleisie met als eind bestemming een aantal dagen Singapore, ben ik al vooruit gereisd naar mijn Vietnamese vriend toe Le Tien.

Ik heb met hem twee reizen terug en iets van vijf jaar geleden een zeventien daagsetrip gemaakt langs de oostkust (waterkant) van Hue naar Ho Chi Minh City in het zuiden. Nu gaan we van Ho Chi Minh City in noordelijke richting naar in ieder geval Da Nang zijn woonplaats. De exacte route is nog niet bekend maar we zienonderweg wel wat we allemaal tegen komen en wanneer ikhet gestuiter achterop zijn motor zat ben...

De heenreis was zoals gewoonlijk vooral wachten en veel geduld hebben. Het avontuur van een reis begint al op het moment dat je voor jezelf besloten hebt om je backpack uit het stof te halen waar inmiddels menig vlaggetje op zit van alle landen die al bezocht zijn. Van Australie/Nieuw Zeeland en Fiji tot verschillende landen in Azie zoals Thailand/Loas Cambodia en Vietnam. Het begint bij de voorbereidingen treffen zoalsvliegtickets boeken, inentingen halen tegen de meest vreselijke ziekte die je niet wilt krijgen en visums regelen zodat je niet op het eerste vliegtuig terug naar huis zit. Daar begint het allemaal mee maar op een dag is DE dag aangebroken, de dag dat in dit geval om half twee s'nachts de wekker ging, dan begint de werkelijke reis naar het onbekende. Als eerste met de auto naar schiphol, vliegen naar Parijs en enkele uren wachttijd later in de stad van de eifeltoren een overstap naar Ho Chi Minh City in Vietnam. Hier stond mijn gids en vriend me al op te wachten en we zijn met de taxi naar het Hoa Lu hotel gebracht. Al met al drieen twintig uur reistijd terwijl het hemelsbreed helemaal niet zo ver is...

Groeten uit Vietnam, Michel

Welkom op ons Reislog! Geen! extra foto ruimte voor ons kopen we kunnen 5000 foto's plaatsen...

Hallo en welkom op ons reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar we ons bevinden en waar we zijn geweest! Meer informatie over onszelf en de reis die we gaan maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

We zie je graag terug op ons reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!